fredag 8 mars 2013

Ann Rosmans Mercurium


Författare: Ann Rosman
Titel: Mercurium
Serie: Karin Adler 4
Sidor: 441
Förlag: Ponto Pocket
Utgiven: 2013
Först utgiven: 2012
ISBN10: 9174750666
ISBN13: 9789174750669

Ann Rosman levererar igen! Mercurium, den fjärde boken i serien om kriminalinspektör Karin Adler och hennes gäng är lika trevlig läsning som de första tre böckerna. I sann Rosman-anda får läsaren följa två separata historier som naturligtvis har med varandra att göra, denna gång med 200 års mellanrum.
Dels får man följa berättelsen om Metta Fock som i början av 1800-talet kom att anklagas för att ha förgiftat sin man och två av barnen. Hon sattes på Carlstens fästning på Marstrand för att erkänna sina brott. Då hon nekades papper och penna, och inte fick ta emot besök, så började hon brodera sin nådeansökan. Ramarna runt den här berättelsen är faktiskt sann! Rättegångsprotokollen lär existera och den broderade nådeansökan finns på Nordiska Museet i Stockholm.
Den andra historien utspelar sig i nutid. Vid en maskerad på Carlstens fästning hittas två döda personer. Dörrarna har varit stängda så ingen har väl kunnat ta sig in, eller?
Att Ann Rosman älskar att gräva ner sig i historiska dokument och berättelser är inte speciellt svårt att gissa. Det finns mycket i berättelsen om Metta Fock (f. Metta Charlotta Ridderbjelke) som lär vara sant. Allt däremellan är så välskrivet så man känner att man är mycket mer närvarande som läsare där i början av 1800-talet än i historien som utspelar sig i nutid. Den nutida historien känns tunnare och som att det inte är lika mycket krut och kärlek i skrivandet från författaren. Det känns också lite rörigt och naivt.
Om man kategoriserar boken som deckare så säger jag nja... Om man däremot ser boken som två berättelser som sys ihop till en enhet så säger jag att det är en mycket trevlig läsning, om än kusliga öden. Dessutom är miljöerna intressanta och jag kan också känna det som att jag får en inblick i hur samhället fungerade i 1800-talets början inom vissa områden, även om mycket är uppdiktat. Som en roman med parallella historier säger jag som jag började inlägget - Ann Rosman levererar igen! 


Mercurium går naturligtvis att köpa bland annat på Adlibris och Bokus, dessutom i alla möjliga format.

Adlibris Inbunden / Pocket / MP3 / CD / e-bok
Bokus Inbunden / Pocket / MP3 / CD / e-bok

Tidigare har jag skrivit i bloggen om Ann Rosmans Porto Francos väktare .


 

2 kommentarer:

  1. Hmm...någon jag missat helt, kanske värt att prova som nästa "iPad-bok".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan det nog vara. Förresten, tycker du det funkar bra att läsa böcker på paddan? Jag har fortfarande lite svårt att förstå grejen med det. Under semestern på Barbados såg jag mängder med folk som satt både vid poolen och på stranden med sina läsplattor - det såg lite komiskt ut. Sen funderar jag på hur det funkar med starkt solljus och kanske sand som blåser..

      Radera