lördag 17 mars 2012

Historien bakom en bild: 2 - Helikoptern

Jag återvänder till historien om en bild, denna gång med blicken riktad uppåt istället för min svamp nere på backen som jag skrev om för ett tag sedan. 


Helikoptern
Den här bilden är lite speciell eftersom den visar något som inte är synligt för blotta ögat i verkligheten, fast man kanske inte tänker på det vid en första titt. Vad kallar man ett foto som inte är manipulerat men som ändå visar något man inte kan se? Det har jag ingen aning om. Inom fotografering finns det flera sådana här effekter. Det går att ta makrobilder på insektsögon, extrema närbilder på celler, zoomningar på månen, foton med speciell mörkersikt, och säkerligen många typer därtill. Är det någon som har sett en helikopter såhär? Jag skulle bli mycket förvånad om någon ärligen skulle svara ja på frågan. 

När man ser en helikopter uppe i luften så snurrar rotorbladen så snabbt att man inte ser dem tydligt, som här. Fotot är taget med en slutartid på 1/3200 dels sekund. Jag vet inte hur snabbt man ser, eller rättare sagt hur snabbt hjärnan registrerar det vi ser – men det måste vara långsammare än såhär.

Skulle man se helikoptern så här i luften skulle det betyda att den är på väg att störta!

Lite fakta om bilden:
Tidpunkt: 10 april 2011, kl 11.21
Plats: Centrala Karlstad
Bländartal: F/7.1
Exponeringstid: 1/3200 sek
ISO-hastighet: ISO-800
Brännvidd: 300 mm
Ingen blixt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar