lördag 4 februari 2012

Historien bakom en bild: 1 - Svampen




Under rätt många år har jag varit intresserad av fotografering, för min egen del på en amatörmässig nivå. Jag suktade efter en digitalkamera länge och sommaren 2008 fick jag äntligen slagit till och införskaffade mig en Nikon D60.
     Jag tänkte berätta om några av bilderna jag har tagit och historien bakom dem. Det kan vara foton jag är extra nöjd med, eller missnöjd med. Foton som det finns något extra roligt att berätta om eller där fotot har varit strapatsrikt att få till.

Svampen


(Klicka för större bild)


Om Svampen finns det inte så mycket att berätta mer än att det är ett foto jag är väldigt nöjd med. Jag tycker motivet ser trolskt ut med den ovanligt fina svampen med skönt böjd hatt, mossan i bakgrunden, grässtrån och grenar i förgrunden och ett par klöver bredvid svampen. Det är nästan så att man förväntar sig att en liten dörr ska öppnas och att ett litet troll eller annan sagofigur ska titta ut.
Fotot är taget i en liten skog strax söder om Säffle i augusti 2008. Jag tycker om vinkeln och den visar att det finns så mycket att se om man lägger sig ner och krälar på backen eller chansar och lägger kameran på marken istället för att ta alla bilder när man står upp eller sitter på huk.

Lite fakta om bilden kommer här.
Tidpunkt: 17 augusti 2008, kl 12.00
Plats: Söder om Säffle
Bländartal: F/3.8
Exponeringstid: 1/30 sek
ISO-hastighet: ISO-125
Brännvidd: 20 mm
Ingen blixt
Bilden är något beskuren.

2 kommentarer:

  1. Läcker bild – längtar ut till svampskogen. Häftigt att bakgrunden har blivit svartvit i kontrast till förgrunden (utan bearbetning som jag förstår!). Det är kul att se omgivningen ur ett annorlunda perspektiv. Ser fram emot de andra bilderna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och kul att du gillade den Zandra! Nix, inget mixtrat med bakgrunden - jag antar att det har blivit så för att det är så långt avstånd där som det ser svartvitt ut..
      Det kommer nog lite fler bilder ibland framöver. :)

      Radera